“GATE Rudder System as a Retrofit for the Next Generation Propulsion and Steering of Ships (GATERS)” başlıklı proje Avrupa Birliği Horizon 2020 Programı tarafından desteklenmiştir.
İstanbul Teknik Üniversitesi’nin ortak olarak yer aldığı bahse konu projede Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Emin Korkut projenin İTÜ’deki yürütücüsüdür. Proje Avrupa Birliği Horizon 2020 Programı “LC-MG-1-8-2019: Retrofit Solutions and Next Generation Propulsion for Waterborne Transport” çağrısı kapsamında desteklenmiştir.
Projenin koordinatörü University of Stratchlyde olup, projenin toplam süresi 36 aydır. Proje ortaklığında 10 farklı ülkeden 3 üniversite ve 15 endüstriyel ortak yer almaktadır. Projenin toplam bütçesi 4.999.510 Avro olup, İstanbul Teknik Üniversitesi’nin bütçe içindeki payı 290.625 Avro’dur. Proje ortaklarına aşağıda yer verilmektedir.
Proje Ortakları:
1 | University of Strathclyde | Birleşik Krallık |
2 | İstanbul Teknik Üniversitesi | Türkiye |
3 | Hamburgische Schiffbau-Versuchsanstalt GMBH (HSVA) | Almanya |
4 | Bureau Veritas Marine & Offshore Registre International De Classification De Navires Et De Plateformes Offshore | Fransa |
5 | Glafcos Marine Epe | Yunanistan |
6 | Consiglio Nazionale Delle Ricerche, CNR-INSEAN | İtalya |
7 | Hidroteknik Yat Gemi Deniz Yapilari Tasarim Teknolojileri Sanayi ve Ticaret Limited Sirketi | Türkiye |
8 | TWI Limited | Birleşik Krallık |
9 | Naval Architectural Services Limited | Malta |
10 | Çeksan Gemi İnşa, Çelik Konstrüksiyon San. ve Tic. A.Ş. | Türkiye |
11 | Sintef Ocean AS | Norveç |
12 | Danaos Shipping Company Limited | Güney Kıbrıs |
13 | Stone Marine Propulsion Limited | Birleşik Krallık |
14 | Gürdesan Gemi Makina Sanayi ve Ticaret Şirketi | Türkiye |
15 | University of Newcastle | Birleşik Krallık |
16 | Star Bulk Shipmanagement Co. | Güney Kıbrıs |
17 | Informa UK Limited | Birleşik Krallık |
18 | CETENA S.p.A. Centro per gli Studi di Tecnica Navale | İtalya |
İTÜ Proje Ekibi: Prof. Dr. Emin Korkut, Prof. Dr. Ömer Gören, Prof. Dr. Kadir Sarıöz, Doç. Dr. Uğur Oral Ünal ve Doç. Dr. Devrim Bülent Danışman’dan oluşmaktadır.
GATERS projesi, “Gate Rudder System – Açık Tip Nozullu Pervane/Dümen Sistemi” adı verilen ve gemiler için yenilikçi bir sevk ve manevra cihazının ilk retrofit uygulamasını içermektedir. Sistemin Deniz taşımacılığına yenilikçi, uygun maliyetli ve oldukça enerji tasarrufu sağlayarak hem daha ekonomik bir çözüm sunması hem de özellikle kıyı ve limanlarda daha az emisyon salınımıyla çevreye etkisinin büyük olacağı beklenmektedir. Bu bağlamda sistemin ilk reftrofit uygulaması bir tanker gemisine yapılarak Avrupa’da kısa deniz taşımacılığına olan etkisi araştırılacak ve daha sonra sistemin okyanus taşımacılığında kullanılabilmesi için çözüm önerileri üretilecektir. Böylece Açık Tip Nozullu Pervane/Dümen Sistemi’nin gemiler için yeni nesil tahrik ve dümen sistemi olup olmadığı gösterilecektir.